لینک سازی و ساختار استاندارد لینک و بک لینک
چگونه لینک سازی کنیم تا بهترین نتیجه را در بک لینک بگیریم!
در لینک سازی بک لینک ها انواع مختلفی دارند اما معروف ترین آن ها لینک های nofollow و follow هستند.
آنچه در این مقاله می خوانید ...این دو مقدار در واقع attribute های لینک هستند که به ربات های موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره کاربرد لینک مورد نظر میدهند.
اگر از وبمستران قدیمی باشید حتما به اتریببوت های مختلف دیگری برخوردید که پشتیبانی از آنها در html5 برداشته شد و منسوخ شدند.
اما همچنان موارد دیگری در htnl5 پشتیبانی می شوند که آن ها را به شما معرفی میکنیم.
ردیف | صفت ها | مقدار | توضیحات |
۱ | charset | char_encoding |
این صفت در HTML5 پشتیبانی نمیشود. مجموعه کارکترهای مجاز در سند لینک شده را مشخص میکند. |
۲ | coords | coordinates |
این صفت در HTML5 پشتیبانی نمیشود. مختصات یک لینک را مشخص میکند. |
۳ | download | filename |
این صفت در HTML 5 اضافه شده است. با این صفت وقتی کاربر روی لینک کلیک میکند، مرورگر محتویات لینک را دانلود میکند. |
۴ | href | URL | آدرس URL لینک را با استفاده از این صفت وارد میکنیم. |
۵ | hreflang | language_code | زبان لینک را مشخص میکند. |
۶ | media | media_query | با این صفت رسانه یا دستگاه لینک شده را مشخص میکند. |
۷ | name | section_name |
این صفت در HTML5 پشتیبانی نمیشود. به جای آن از صفت عمومی id استفاده کنید. یک نام اختصاصی برای لینک مشخص میکند. |
۸ | ping | list_of_URLs |
یک عملیات ping را برای ردیابی لیستی از لینکها در پسزمینه انجام میدهد. |
۹ | rel | alternate author bookmark external help license next nofollow noreferrer noopener prev search tag |
ارتباط بین صفحه فعلی و پیوند معرفی شده را مشخص میکند. |
۱۰ | rev | text |
این صفت در HTML5 پشتیبانی نمیشود . ارتباط بین پیوند وارد شده و صفحه فعلی را مشخص میکند. |
۱۱ | shape | default rect circle poly |
این صفت در HTML5 پشتیبانی نمیشود . شکل یک لینک را مشخص میکند. |
۱۲ | target | _blank _parent _self _top framename |
نحوه بازگشایی لینک را مشخص میکند. |
۱۳ | type | media
_type |
نوع رسانه را مشخص میکند. |
انواع ساختار لینک
از تگ <a>
و خاصیت href برای ساخت پیوند استفاده میشود. مقدار خاصیت href در واقع آدرس صفحهای است که میخواهید مخاطبان به آنجا منتقل شوند.
هنگامی که شما به یک صفحه از وبسایت دیگر لینک میکنید، مقدار href برابر با آدرس کامل وبسایت خواهد بود که به عنوان آدرس مطلق شناخته میشود.
ساختار یک لینک به شکل زیر است و اتریبیوت rel میتواند مقادیر مختلفی برای داشته باشد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.
اتریبیوت rel چیست؟
rel صفتی است که رابطه ی بین صفحه/سند/لینک فعلی (صفحه جاری) و صفحه/سند/لینک مقصد (صفحه مقصد) را مشخص میکند.
لینک از نوع Alternate
این لینک برای سایتهای دو زبانه یا چند زبانه مناسب است، به این معنی است که این لینک ، به آدرسی میرود که شما همین صفحه را به زبانی دیگر خواهید دید.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”alternate” > Title link </a>
لینک از نوع Author
این نوع لینک برای نویسندهها به کار میرود، اگر روی آن کلیک کنید شما را به نویسنده آن مقاله ارجاع میدهد.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”author” > Title link </a>
لینک از نوع Bookmark
این نوع لینکها برای Bookmark (بوک مارک) کردن مناسب است چرا که لینک تغییر نمیکند و میتوانید لینک مقاله را در مرورگر خود ذخیره نمایید یا همان بوک مارک کنید.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”bookmark” > Title link </a>
لینک از نوع Help
زمانی کاربرد دارد که بخواهید آموزشی از یک صفحه را در صفحه دیگر قرار دهید. وقتی روی این لینک کلیک کنید به صفحه آموزش یا راهنمای استفاده از مقاله خواهید رفت.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”help” > Title link </a>
لینک از نوع License
بدین معنا که این لینک ، شما را به صفحه کپی رایت مقاله هدایت میکند.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”license” > Title link </a>
لینک از نوع next
به معنای این است که این لینک شما را به مقاله بعدی هدایت میکند.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”next” > Title link </a>
لینک از نوع Prev
به معنای این است که این لینک شما را به مقاله قبلی هدایت میکند برعکس لینک next است.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”prev” > Title link </a>
لینک از نوع Nofollow
سال ۲۰۰۵ بود که رم نوفالو توسط گوگل معرفی شد. این نوع لینک به موتورهای جستجو اعلام میکند که لینک را دنبال نکنند و اعتباری به سایت مقصد داده نشود.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”nofollow” > Title link </a>
لینک از نوع Follow یا Dofollow
لینک سازی فالو برعکس لینکهای نوفالو است، شما اگر اصلا از اتریبیوت rel استفاده نکنید به شکل پیشفرض موتورهای جستجو آن را فالو میدانند، مقدار Follow با مقدار Dofollow فرقی ندارد و هر دو یک مفهوم را دارد. هر سه لینک زیر یک معنا را دارند.
<a href=”https://hamanweb.ir” > Title link </a>
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”Follow” > Title link </a>
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”Dofollow” > Title link </a>
لینک از نوع Search
به لینکی اشاره میکند که شما در آنجا امکان جستجو در بین مقالهها را دارید.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”search” > Title link </a>
لینک از نوع Tag
اصولا تگهای مقالهها را با این نوع لینک به موتورهای جستجو نشان میدهند. این لینکها نشان دهنده یک تگ یا کلمه کلیدی در این مقاله است.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”tag” > Title link </a>
توضیحات بیشتر درباره لینکها در مقاله w3.org بخوانید.
لینک از نوع noreferrer noopener
این نوع اتریبیوت ها از زمانی معروف شدند که از نسخه ۴.۷ وردپرس بروی لینک هایی که target=”blank” هستند (یعنی در زمان کلیک بر روی آن لینک ما وارد تپ دیگر میشویم) اعمال میشود. اصولا تگهای مقالهها را با این نوع لینک به موتورهای جستجو نشان میدهند. این لینکها نشان دهنده یک تگ یا کلمه کلیدی در این مقاله است.
رل noopener در window.opener جاوااسکریپت کمک به امنیت اطلاعات کاربران میکند و noreferrer به کمک هدر HTTP باعث افزایش امنیت میشود.
<a href=”https://hamanweb.ir” target=”blank” rel=”noreferrer noopener” > Title link </a>
توضیحات بیشتر درباره لینکها در مقاله w3.org بخوانید.
لینک از نوع Sponsored
این اتریبیوت یعنی rel=”sponsored” که در سال ۲۰۱۹ یعنی دقیقا شهریور ۱۳۹۸ توسط گوگل در این لینک معرفی شد. معنای Sponsored یعنی حمایت مالی و هدف از این رل (rel) درج آن در لینک هایی است که جنبه تبلیغات دارند. درواقع لینک های تبلیغاتی و لینک هایی که اسپانسری هستند میتواند rel=”sponsored” استفاده شود.
رل Sponsored یک موضوع مهم را به صورت غیرمستقیم اشاره میکند و آن اهمیت بیشتر رل نوفالو هست. درباره اهمیت بک لینک نوفالو بیشتر خوانید.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”sponsored” > Title Sponsored</a>
لینک از نوع UGC
عبارت ugc مخفف User Generated Content است. رل ugc هم همانند رل اسپانسر در سال ۲۰۱۹ یعنی دقیقا شهریور ۱۳۹۸ توسط گوگل معرفی شد. هدف از اتریبیوت rel=”ugc” بر روی لینک های است که محتوای آن توسط کاربرها ایجاد شده است.
<a href=”https://hamanweb.ir” rel=”ugc” > Title link </a>
آیا باید همه nofollow های موجود را تغییر دهم؟
خیر. اگر از nofollow جهت بلاک کردن لینک های اسپانسری بر روی ربات موتور جستجو استفاده می کنید، نیازی به تغییر آن نیست و گوگل همچنان از اتریبیوت nofollow پشتیبانی می کند.
آیا امکان استفاده از بیش از یک اتریبیوت در لینک سازی وجود دارد؟
بله. شما می توانید از بیش از یک اتریبیوت به صورت همزمان استفاده کنید. به عنوان نمونه می توانید از rel=”ugc sponsored” برای لینکی که توسط کاربر ایجاد شده و به صورت اسپانسر هم هست، استفاده کنید. همچنین می توانید از rel=”nofollow ugc” با این دیدگاه استفاده کنید که هم به گوگل اعلام کنید که لینک توسط کاربر ایجاد شده و هم به موتورهای جستجوی دیگر که هنوز از اتریبیوت جدید ugc پشتیبانی نمی کنند بگویید که لینک را دنبال نکنند.
1399/12/14
1662 بار