فریم ورک

فریم ورک چیست؟

آشنایی با فریم ورک

فریم ورک ( Framework ) واسطه‌ای میان سیستم عامل و برنامه‌نویس می باشد که در آن مجموعه‌ هایی از کتابخانه‌ها و قوانین برای برنامه‌نویسی وجود دارد. Framework در واقع یک ساختار کدنویسی پیاده‌سازی شده بوده  که شما را در زمینه ی کاریتان پشتیبانی می‌کند تا کارها را با سرعت و دقت بیشتر، راحت‌تر و گاهی با امنیت بالاتری انجام دهید.

آنچه در این مقاله می خوانید ...

framework

یا استفاده از فریم ورک ها مفید است؟

فریم ورک ها شامل توابع و کلاس های آماده می باشند تا برنامه‌نویسان بسیاری از کارهایی که نیاز دارند را با سهولت بیشتری انجام دهند. این کارها شامل اتصال به پایگاه داده، ایجاد کوئری، معتبرسازی و …. می باشد.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به پاسخ درستی برسید!

به طور خاص در طراحی وب سایت زبان های برنامه نویسی مختلفی کاربرد دارند، که برای آن ها فریم ورک های گوناگونی ارائه شده است. به عنوان مثال برای زبان php فریم ورک هایی مانند: laravel _ zend _ cakephp _ yii , … معرفی شدند که هر کدام ویژگی های خاصی را در بر دارند. در ادامه با محبوب ترین فریم ورک های css و javascript و php آشنا می شویم .

CSS framework :

در CSS به خاطر رفع مشکلاتی مانند عدم نمایش یکسان در مرورگر های مختلف و دردسر های واکنش گرا کردن صفحات وب سایت، فریم ورک های بسیاری طراحی شده که دو نمونه از محبوب ترین آن ها bootstrap و vital می باشند.

بوت استرپ : توسط مارک اتو و جاکوب تورنتون برای طراحی توییتر نوشته شد. قبل از طراحی bootstrap framework نمونه های زیادی با همین ایده ایجاد شده بود که همگی به دلیل وجود مشکلات اساسی با عدم استقبال طراحان وب دنیا مواجه شدند. در نتیجه مارک اتو تصمیم به ساخت یک سیستم داخلی و قدرتمند برای خود با نام Bootstrap گرفت.

بوت استرپ یک فریم ورک محبوب و قدرتمند اما پیچیده بوده و برای کار با آن نیاز به آموزش می باشد. همچنین به دلیل محبوبیت در بین طراحان وب سایت ، سایت های طراحی شده با آن دارای ظاهری یکسان می باشند.

بوت استرپ

ویتال : فریم ورکی سبک و مقیاس پذیری است. تمام ویژگی های خوب یک وب سایت را به شما می دهد. برای ساختن این فریم ورک از Sass استفاده شده، جدای از آن دارای امکاناتی مانند سیستم شبکه بندی، دکمه های اختصاصی و… است.

vital

javascript framework :

در java script به خاطر رفع مشکلات، طولانی شدن زمان برنامه نویسی و عیب یابی و تکرار توابع، برنامه نویسان روی به استفاده از فریم ورک های JS آوردند. از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت می توان به JQuery و Angular اشاره کرد.

جی کوئری : یک کتابخانه جاوا اسکریپتی سبک و سریع بوده و میزان اسکریپت نویسی را بسیار کاهش داده و باعث افزایش سرعت در برنامه نویسی ها می شود. جی کوئری دسترسی به عناصر html را به راحتی فراهم کرده و از AJAX به خوبی استفاده می کند و می توان با آن افزونه نیز طراحی کرد. همچنین JQuery framework با تمامی مرورگرها سازگار می باشد.

انگولار : محصول شرکت گوگل بوده در سال 2009 منتشر شده و تحت لیسانس MIT و متن باز در دسترس عموم قرار گرفته است. انجمن کدنویسان Angular بسیار بزرگ بوده و این یک مزیت برای کسانی می باشد که می خواهند آن را فرا بگیرند.

php framework :

فریم ورک های php ابزار توسعه دهندگان وب سایت می باشند. برای انتخاب و استفاده از فریم ورک های php ابتدا باید بدانید که نیاز شما چه می باشد، امنیت، سرعت، امکانات و یا … اما ما در این مقاله قصد داریم تا محبوب ترین ها را معرفی کنیم و به کاربرد آن ها نمی پردازیم . از محبوب ترین فریم ورک های php می توان laravel و yii را نام برد.

laravel : محبوب ترین فریم ورک php در آمریکا بوده که دارای سرعت خوب در توسعه می باشد و همچنین سند سازی خوبی نیز دارد.

yii : محبوب ترین فریم ورک در آسیا بوده که می توان آن را از امکانات و کارایی، بهترین دانست. yii برای شما امنیت مناسب فراهم می کند. سرعت توسعه چشم گیری داشته و سرعت عملکرد خوبی دارد. تست کردن آسان و جامعه توسعه دهنده فراوان از جمله ویژگی های مهم این فریم ورک می باشد.

به جز در مواردی ویژه و برای کاربردهای خاص، طراحی سایت با فریم ورک ها هوشمندانه ترین گزینه است. همچنین انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی و فریم ورک متناسب با آن بسیار پر اهمیت بوده که نیاز به دانش و تجربه‌ی زیادی دارد.

همچنین بخوانید...!

3 پاسخ به “فریم ورک چیست؟”

  1. نودی گفت:

    awliii mrc

  2. vidao.ir گفت:

    مطلب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *