الگوریتم پاندا

 

    الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل می باشد که به منظور نظارت بر کیفیت محتوا به وجود آمده است.

وظیفه این الگوریتم جلوگیری از انتشار محتوای بی ارزش،کوتاه، تکراری و کپی است.الگوریتم پاندا همواره درتلاش برای دادن امتیاز به سایت های دارای محتوای مفید و متمایز و کاستن از رتبه و امتیاز سایت هایی است که از محتوای بی کیفیت و کپی استفاده می کنند .

پاندا از کجا به وجود آمد!؟

در سال 2010 گوگل دچار یک بحران اساسی شد.که ناشی از افزایش محتوای بی کیفیت و بی ربط در نتایج جستو جو بود.این مشکل نارضایتی های زیادی را از سمت کاربران به همراه داشت. تا جایی که در سال 2011 روزنامه بیزینس اینسایدر  Business Insider تیتری را با این عنوان منتشر کرد: الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است! “

الگوریتم پاندا

این مسئله باعث شد تا گوگل به فکر چاره ای برای حل این مشکل بیافتد.سرانجام اولین نسخه از الگوریتم پاندا در تاریخ 23 فوریه 2011 منتشر شد.البته در بین سال های 2011 تا 2015 حدود 25 آپدیت برای این الگوریتم پیاده سازی شده است.

الگوریتم پاندا در همان چند ماه اول به سرعت توانست بر روی 12 درصد از نتایج جست و جو به زبان انگلیسی تاثیر بگذارد.همچنین در فروردین ماه ۱۳۹۱ تاثیرات این الگوریتم در نتایج جست و جو به زبان فارسی نیز مشاهده گردید.

مواردی که باعث جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا می شوند:

  • محتوای کوتاه : صفحاتی شامل محتوای کوتاه و کم حجم هستند،از نظر پاندا صفحاتی ظعیف به حساب می آیند.
  • محتوای کپی شده یا تکراری : به طور کلی شامل محتوایی می شود که از جای دیگری کپی شده اند. همچنین وجود مطالب غیر کپی اما تکراری در سایت،برای شما امتیاز منفی به همراه خواهد داشت.مثلا فرض کنید یک شرکت در 10 شهر خدمات یکسانی ارائه می کند. و در وب سایت خود برای هر شهر یک صفحه جداگانه (با محتوای یکسان یا مشابه) ایجاد می کند.
  • محتوای بی کیفیت : صفحاتی که شامل محتوای مفید و عمیق درباره موضوع مورد نمی باشند.و ارزش کمی برای خواننده دارند.
  • محتوای نامربوط به عبارت مورد جست و جو : وب سایت هایی که ادعا می کنند می کنند مطالب مرتبط با عبارت جست و جو شده را ارائه می دهند.اما با ورود به آنها خبری از محتوای مورد نظر نیست!
  • نداشتن اعتبار کافی منابع : شامل محتوایی می شود که از سوی منابعی با اعتبار کم تولید می شوند.گوگل در این مورد تاکید کرده است که سایت هایی که نمی خواهند تحت تاثیر منفی این عامل قرار بگیرند،باید تلاش کنند تا با انتشار اطلاعات مفید و متمایز،اعتبار خورد را در نزد کاربران افزایش دهند.
  • مزرعه محتوا Content Farming : به روشی می گویند که در آن وب سایت هایی در موضوع های متنوع محتوای زیاد اما بی کیفیت را تولید می کنند. که قالبا این مطالب از سایت های دیگر جمع آوری می شوند.این گونه وب سایت ها بدون توجه به نیاز مخاطب و با استفاده از موضوعات گرفته شده از کلمات کلیدی گوگل،سعی در بالا بردن رتبه خود دارند.
  • محتوای بی کیفیت تولید شده توسط کاربر مهمان : وب سایت هایی که پست های مهمان را منتشر می کنند.این پست ها قالبا کوتاه،دارای غلط های املائی و بی کیفیت هستند.
  • وجود تبلیغات زیاد در کنار محتوای اندک : وب سایت هایی که دارای تبلیغات فراوان و آزار دهنده می باشند. و در عین حال محتوای اندکی دارند. درواقع در این نوع سایت ها تمرکز اصلی بر روی تبلیغات است تا محتوا.
  • محتوای ظعیف همراه با لینک های وابسته : شامل محتوایی می شود که از کیفیت پائینی برخوردارند است.و صرفا با هدف لینک دادن به وب سایت های مرتبط نوشته شده اند.
  • وب سایت های مسدود شده توسط کاربران : شامل وب سایت هایی می شوند که توسط کاربران به صورت مستقیم در نتایج جست و جو مسدود شده اند.به عنوان مثال سایت های پاپ آپ.
  • نداشتن طراحی زیبا و کاربر پسند.
  • استفاده بیش از حد از کلمات تکراری و وجود اشتباهات نگارشی.
  • تعداد بیش از حد کلمات در صفحات.

چگونه بفهمیم که توسط پاندا جریمه شده ایم؟!

یکی از نشانه های جریمه شدن توسط پاندا، افت شدید ترافیک سایت در روزهایی است که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند.البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که افت ترافیک ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.به عنوان مثلا پیشی گرفتن سایت های رقیب از شما.و یا کم شدن نیاز مخاطبان نسبت به خدمات شما در یک بازه زمانی(مثلا تغییر فصل).

عواملی دیگری نیز وجود دارند که می توانند نشان دهنده جریمه شدن سایت شما باشند که عبارتند از :

  • افزایش زمان ایندکس شدن پست های شما.
  • کم شدن بازدید کنندگان سایت.
  • پست های قبلی شما در صفحات اول گوگل بوده اند اما دیگر نیستند.
  • پست های شما ایندکس می شوند و در صفحات اول قرار می گیرند اما بعد از مدتی سقوط می کنند.
  • بعد از چک کردن لیست سیاه گوگل متوجه می شوید که سایت شما گاهی در این لیست وجود داشته و گاهی وجود ندارد.

 

جریمه سایت ها توسط الگوریتم پاندا با افت رتبه شدید

 

جریمه سایت ها توسط الگوریتم پاندا با افت رتبه کم و دارای محتوای اختصاصی

چگونه از شر جریمه گوگل پاندا خلاص شویم؟

بعد از اینکه مطمئن شدید توسط الگوریتم پاندا جریمه شده اید،باید به این بیاندیشید که آیا سایت شما ارزش وقت صرف کردن برای بازگشت به حالت قبل را دارد یا خیر؟

اگر سایت شما از آن دسته سایت هایی بوده است که قالبا مطالب کپی و بی ارزش را منتشر می کرده اید،چیزی برای از دست دادن ندارید!در این حالت خروج از جریمه های  پاندا تقریبا غیر ممکن است.پس بهتر است با ثبت کردن یک دامنه جدید و یک استراتژی درست،کارتان را از نو شروع کنید.

اما اگر در وب سایت تان در کنار محتوای درست و ارزشمند، در بعضی مواقع از محتوای کپی و ظعیف نیز استفاده می کردید و حالا جریمه شده اید، می توانید با بهبود عملکرد خود به جایگاه قبلی تان بازگردید.

برای این کار می بایست شروع به تولید محتوای ارزشمند،با کیفیت و دارای ارزش افزوده کنید. تا در نزد کاربران و موتور های جست و جو تبدیل به یک برند معتبر شوید.همچنین باید صفحاتی از سایتتان که دارای محتوای ظعیف و اضافی می باشند را حذف کنید. و با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console آنها را از نتایج جستجو حذف کنید.

همچنین می توانید در قسمت هایی از سایت تان که مطالب تکراری وجود دارند، در صورت لزوم به جای حذف کردن آنها از noindex و nofollow استفاده کنید.تا دسترسی موتور های جست و جو را به آن قسمت ها بلاک کنید.

 

و در آخر می توان گفت : اگر هدفتان تولید محتوای مفید و دارای ارزش افزوده باشد،نه تنها به جایگاه قبلی خود باز می گردید.بلکه نباید از آپدیت های این الگوریتم عبایی داشته باشید.

 


همچنین بخوانید...!

مشاهده : 265 بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *