الگوریتم مرغ مگش خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست ؟

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های اصلی جستجو گوگل می باشد.

وظیفه این الگوریتم درک بهتر معنا و مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر می باشد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل از کجا به وجود آمد ؟

تا پیش از به وجود آمدن این الگوریتم تولید کنندگان محتوا برای دست یابی به نتایج اول گوگل ، مجبور بودند کلمه کلیدی مورد نظر را به طور مکرر تکرار کنند.

به همین دلیل ممکن بود تولیدکنندگان محتوایی که محتوای با ارزش تولید می کردند اما از این روش استفاده نمی کردند ، خوب دیده نشوند.

همچنین این مسئله باعث می شد خواندن جملات برای کاربران سخت و نامفهوم شود.

همین مساله باعث شد گوگل تصمیم بگیرد برای نمایش نتایج جستجو بیشتر بر روی معنا و مفهوم عبارات جستجو شده تمرکز کند.

سرانجام گوگل در 20 آگوست سال 2013 الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) را منتشر کرد.

مرغ مگسخوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار می کند ؟

همان طور که جلوتر نیز گفتم این الگوریتم با معنا و مفهوم عبارات و ارتباط آنها با یکدیگر سر و کار دارد. اما چگونه ؟

مثلا وقتی در گوگل عبارت “کیفیت شیر” را جستجو می کنید ، همانند تصویر زیر با نتایجی مرتبط و مفید رو به رو خواهید شد. و خبری از نتایج نامربوط نیست. در واقع در این جا گوگل منظور شما را متوجه شده. و می داند که منظور شما کیفت شیر خوراکی است.

ولی اگر عبارت “عمر شیر” را در گوگل جستجو کنید ، در همان بالای صفحه پاسخ دقیق (10 – 14 years) را دریافت می کنید.

در واقع گوگل قدرت درک منظور شما از کلمه “شیر” را در هر عبارت دارد.

همچنین دیگر نیازی نیست عبارات را به صورت کامل تایپ کنید. مثلا بنویسید (سرعت شیر چه قدر است ؟) زیرا گوگل منظور شما را می فهمد.

علاوه بر این در سمت راست صفحه می توانید اطلاعات مرتبط دیگری را مشاهده کنید. از قبیل سرعت ، قد ، وزن و… که ممکن است به درد تان بخورد.

این اطلاعات از گراف دانش گوگل جمع آوری می شوند.

به طور کلی عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار بر اساس دو مفهوم اصلی می باشد .

1 جستجوی معنایی Semantic search :

جستجوی معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی تمرکز اصلی بر معنا و مفهوم عبارت جستجو شده می باشد. نه فقط خود کلمه. همین مسئله باعث می شود تا برای پیدا کردن نتیجه مورد نظر مجبور نباشید تنها یک کلمه عبارت خاص را جستجو کنید.

2 گراف دانش گوگل :

گراف داش گوگل مجموعه ای از اطلاعات مرتبط با عبارت مورد جستجو می باشد. این اطلاعات از سراسر اینترنت و وب سایت های معتبر (مثل ویکی‌پدیا و IMBD) جمع آوری می شود. و هدف آن کمک به کاربران می باشد.

بیشتر اطلاعاتی که در کادر گوشه صفحه نتایج جستجو مشاهده می کنید محصول گراف دانش گوگل هستند.

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر رتبه وب سایت :

این الگوریتم علاوه بر درک منظور کاربران از عبارت جستجو شده ، می تواند بر روی رتبه سایت نیز تاثیر گذار باشد.

برای مثال وب سایت هایی که سعی می کنند با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی Keyword Stuffing رتبه شان را بالا ببرند را سخت جریمه می کند.

بالا بردن رتبه وب سایت بر اساس الگوریتم مرغ مگس خوار :

شما می توانید با رعایت این نکات رتبه خود را در نتایج جستجو بالا ببرید.

1 استفاده از کلمات کلیدی متنوع :

نباید در تولید محتوا فقط از یک کلمه کلیدی تکراری استفاده کنید.

بلکه می بایست از عبارات کلیدی مترادف و عبارات کلیدی بلند (Long tail Keywords) استفاده کنید.

برای مثال اگر مطلبی در باره ساخت فروشگاه اینترنتی می نویسید می توانید از عباراتی مانند “نحوه ایجاد یک فروشگاه اینترنتی” و “چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم ؟” استفاده کنید.

از طرفی از نظر گوگل کلمات هم معنی مانند : موسیقی – آهنگ ، ماشین – خودرو ، کادو – هدیه و… مفهوم یکسانی را منتقل می کنند.

با استفاده از این روش ها راحت تر می توانید منظور خود را به کاربر و گوگل منتقل کنید. همچنین این امر سبب گستردگی عبارات کلیدی تان می شود. و شانس شما را برای کسب جایگاه در نتایج جستجو بیشتر می کند.

2 بهینه سازی انکر تکست ها :

منظور از بهنه بودن انکر تکست این است که انکر تکست هایی که با آن ها اقدام به بک لینک سازی کرده اید ، هم سو و مرتبط با کلمات کلیدی وب سایت تان باشد.

به عبارت دیگر لینکی که با محتوای سایت تان ارتباطی ندارد ، از نظر گوگل بی معنی حساب می شود. و ارزش چندانی ندارد.

3 استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما Schema :

اسکیما نوعی زبان نشانه گذاری می باشد. که شما با استفاده از آن قادر خواهید بود محتوا و موضوع صفحه را به موتور های جستجو معرفی کنید. این مورد نیز تاثیر چشم گیری بر افزایش سئو سایت دارد.

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. که ساده ترین آن استفاده از افزونه است.

دو تا از بهترین افزونه ها در این زمینه Schema و Schema Markupهستند. این دو افزونه رایگان بوده و به راحتی از مخزن وردپرس قابل نصب می باشند.

4 کاهش نرخ پرش کاربران :

هر چه نرخ پرش سایت تان کمتر باشد ، می توانید رتبه بالا تری در نتایج جستجو کسب کنید.

برای این منظور می توانید موارد زیر را انجام دهید.

تولید مقاله هایی با تعداد کلمات متنوع :

همه ما می دانیم که هر چقدر مقاله ها مفصل تر و کامل تر باشند ، باعث بالا رفتن سئو سایت و بیشتر شدن اعتبار در نزد کاربران می شود.

اما باید این مورد را هم در نظر بگیریم که همیشه کاربرانی وجود دارند که وقت یا علاقه ای به خواندن مقاله های طولانی ندارند.

به همین دلیل پیشنهاد می شود علاوه بر مقاله های طولانی گاهی اوقات مقاله های مختصر تری هم منتشر کنید. تا بتوانید زمان خروج این نوع کاربران را هم تا حد امکان کاهش دهید.

استفاده از محتوای تصویری در کنار متن ها :

اینفوگرافی‌ها، ویدئو و حتی بخش‌های ساده‌ای مثل گراف، جدول، نمودار، کمیک، آیکون و… می توانند به عنوان چاشنی عمل کنند. و مانع از خسته شدن کاربر شوند و در نتیجه نرخ پرش کاهش میابد.

تشویق کاربران به ارسال دیدگاه :

وقتی کاربران در سایت به تبادل نظر و ارسال دیدگاه هایشان بپردازند ، باعث می شود زمان بیشتری را در صفحه سپری کنند. و این امر باعث پایین آمدن نرخ پرش می شود.

نتیجه گیری : 

امروزه با پیشرفته تر شدن الگوریتم های گوگل ، جستجوی معنایی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای مثال گوگل در سال 1394 جستجوی صوتی خود را برای زبان فارسی فعال کرد. و از آن زمان تا کنون مدام در حال بهبود و توسعۀ آن است. و تمرکزش را بر روی فراگیری زبانه محاوره‌ای قرار داده است. این مساله اهمیت جسجوی معنایی را بیشتر مشخص می کند.

در واقع آینده از آن وب سایت هایی می باشد که محتوای خود را بر این اساس بهینه کرده ایند.

همچنین بخوانید...!

2 پاسخ به “الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست ؟”

  1. Amir گفت:

    بسیار عالی بود
    ممنون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *